Kvarud Analyse følger norske kjøpesenter tett, og er en viktig kilde i Prognosesenterets arbeid med å hjelpe butikker, kjeder, sentereiere/-drivere og eiendomsbransjen til å etablere seg på riktig sted, samt tilpasse tilbudet til en stadig mer krevende befolkning.
De første ukene med Lock down
I uke 12 (16.–22. mars) var besøksnedgangen 50 %!
Kvarud Analyses tall for uke 13 (23.–29. mars) viser en samlet nedgang i omsetning på 32 %, sammenlignet med samme uken i 2019. For mote, serveringsstedene og service er nedgangen rundt 80 %!
Lyspunktet er dagligvare, som de første «koronaukene» hadde en oppgang på 20–30 % mange steder. I uke 13 roet dette seg til å ligge på samme nivå som tilsvarende uke i fjor. Dette skyldes nok at mange har huset fullt av doruller, ris, pasta og knekkebrød etter litt overivrig shopping innledningsvis.
Dette stemmer bra med det vi spådde for noen uker siden!
Godt år for enkelte bransjer
Dagligvarer utgjør mer enn 1/3 av forbruket til Kari og Ola Nordmann. Det er derfor kritisk at omsetningen der ikke faller når vi ser på de store tallene for detaljhandel. Til nå snakker vi om rundt 35 000 kroner per person i året på dagligvarer. Vi har også brukt rundt 8 000 på restaurant og noen tusen i utlandet. REMA 1000, Coop og Norgesgruppen får nå store deler av dette, i tillegg til normalforbruket. 2020 blir et godt år for dem.
Det er også travelt på apotekene, Vinmonopolet og i byggevarebutikkene.
Dårlig butikk
Norske butikker har helt siden finanskrisen slitt med lav driftsmargin i butikkleddet. Det er derfor overhengende fare for mange konkurser, selv om det nå kommer tiltak som delvis kompenserer for omsetningstap. Er driftsmarginen på 2–3 %, holder det ikke med tiltakene som kom sent i går (2. april).
Vi mente før korona at overkapasiteten i antall butikker var minst 10 %. Det vil bli mange tomme lokaler fremover.