SWITCH SECTION

Vinduer handler ikke bare om utsyn – eller innsyn

For Prognosesenteret

prognosesenteret

Prognosesenteret

13. mai 2020
For Prognosesenteret

prognosesenteret

Prognosesenteret

13. mai 2020
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20200513124703316.png?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20200515111347269.png?maxwidth=2000
0

Av: Bjørn-Erik Øye

Det største paradokset i vindusmarkedet er kanskje at det norske folk elsker utsyn, men hater innsyn. Med andre ord er dette en vanskelig balansegang rent kommunikasjonsmessig for aktørene i markedet.

Våre analyser gir oss noen fakta, men også ekspert og markedssjef for vindu- og dørprodusenten Gilje, Elin Gilje Jakobsen, svarte på noen spørsmål om markedet for vinduer.

1 000 000+

Årlig selges mer enn 1 million vinduer av ulike varianter i Norge, fordelt i hovedsak på 6 markeder: Nye Boliger, ROT-Boliger (ROT = Rehabilitering, Ombygging og Tilbygg), Nye Fritidsbygg, ROT Fritidsbygg, Nye Yrkesbygg og ROT Yrkesbygg.

I tillegg til de selvklare utsyn- og innsynsargumentene vil kunder i de ulike delmarkedene reagere forskjellig på de andre egenskapene som valg av vinduer og vindusløsninger vil tilføre bygget.

Utseende

Estetikk kommer nok høyt på valgkriterielisten. Få – om noen – produktvalg vil prege bygningens ytre og indre på en tydeligere måte enn vindusvalget; store flater versus mange små flater, plassering, variasjon, materialvalg og så videre.

Hvordan imøtekommer Gilje markedet – med så store preferansevariasjoner til kvalitet, utseende og utforming? 

   –   Gilje er svært fleksible og produserer vinduer ved hjelp av Gilje Produksjonssystem, som er basert på Lean-metoden [et tankesett og en metode for å forbedre kvalitet og resultater], og kan lage stort sett alle typer vinduer som kundene vil ha, sier markedssjefen i Gilje, Elin Gilje Jakobsen.

Tekniske kvaliteter

I tillegg kommer rent tekniske kvaliteter, som u-verdi/isolasjonsegenskaper, solskjerming, innsynsbegrensninger, innbruddsikkerhet, bruksegenskaper og holdbarhet. I sum blir dette også et spørsmål om pris. Hvem verdsetter gode miljø- og energiegenskaper mest?

Hva mener Gilje?

   –   Vi anser oss selv som innovative, og tilbyr flere spennende egenskaper utover de grunnleggende funksjonene til vinduer og dører. Etterspørselen etter miljøegenskaper kommer oftest via Breeam-Nor prosjekt, men vi ser også en gryende interesse i resten av markedet. Når det gjelder energiegenskapene til produktene våre, tror vi at etterspørselen først og fremst drives av regulatoriske bestemmelser i teknisk forskrift. Vi ser allerede at kravene fra myndighetene styrer utviklingen, sier Giljes markedssjef.

Boligeierne er viktigst

Rundt 60 % av vindusmarkedet er relatert til de såkalte forbrukermarkedene: oppussing og ombygging. I sum for alle typer arbeider og produkter utgjorde dette markedet mer enn 93 milliarder kroner i 2019. På «plussiden» er dette det mest stabile delmarkedet – også for vinduer – med en svak, stabil årlig vekst. Dette skyldes at skifte av slike produkter primært skyldes slitasje og levetid.

Muligheter

Fordi utskiftingsfrekvensen primært er relatert til slitasje og levealder, gir det en sterk indikasjon på at det i dette markedet finnes et stort mulighetsrom som man i dag ikke klarer å ta ut.

Hvordan konkurrerer Gilje fremover, utover å tilføre vinduer og dører av høy kvalitet?

   –   Siden oppstarten i 1948 har det vært viktig for oss å henge med i tiden, og vi har sterk tro på at blant annet smarthus blir vanlig. Vi har inngått avtale med Future Home og du kan få vinduer som er Smarthus Ready, med produktet Gilje Sense, sier markedssjefen for vindu- og dørprodusenten Gilje.

   –   Vi har også utarbeidet Gilje Varden, et digitalt verktøy for Klikk og Hent, med 3D-tegning og full kontroll på U-verdien. I tillegg har vi fokus på miljø og miljødokumenterte produkter, avslutter Elin Gilje Jakobsen.

Vi kan dermed konstatere at vinduer handler om mye mer enn innsyn og utsyn.

4197
b-0TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170901050109146.png #FFFFFF