Det bor en snekker i Kari og Ola Nordmann. Vi er ikke bare født med ski på beina, men også hammer og sag i hendene. På ByggeBolig.no, et forum eiet av søsterselskapet 4CastMedia, erfarer vi dette med økende trafikk. Folket klør etter å få gjort noe nyttig.
Mange har hatt planer om ting de burde gjøre i boligen eller hagen, og nå er de hjemme og har tid. Alle vet ikke hvordan man gjør oppgavene, og starter ofte planleggingen ved å søke råd på Google samt en god del på ByggeBolig. På grunn av den usikre situasjonen, gjør folk flere og billigere prosjekter. Det samme har skjedd ved tidligere økonomiske kriser i Norge.
Dette sier noe om hvor mye folk bryr seg – alle har noe de burde gjøre! Nordmenn har mye kjærlighet til hus og hytte, derfor er dét å ikke få lov å gå på restaurant et mindre offer enn å ikke kunne pusse opp. Bare på hytta bruker vi til sammen 12 milliarder kroner i året på oppussing, mye av dette er til gjør det selv-prosjekter, som maling.
Ifølge en ny undersøkelse (7. april) fra GroupM og Norstat, bruker 1/3 av nordmenn mer tid på prosjekter i hus/hage i disse dager.
Trafikken på ByggeBolig.no 21. mars–7. april
Håndverkere burde kanskje tenke annerledes
Folk oppdager at de klarer å pusse opp selv, dermed er situasjonen mest til fordel for byggevarehus som selger gjør det selv-varer. Sett i et videre perspektiv, eier nordmenn mest hus, leiligheter, rekkehus, hytter og så videre, sammenlignet med europeiske land. Vi må dermed holde boligen ved like – både det indre og ytre.
Derfor burde kanskje håndverkere tilby sin kompetanse annerledes. Kanskje ved å gi råd, hjelpe til når private står fast eller gjøre deler av et prosjekt som private kan overta og ferdigstille.
Elektrikere og rørleggere vil nok oppleve gode dager mot vedlikeholdssektoren, da man må få hjelp til det meste av dette arbeidet.
En del private vil nok også starte på prosjekter de ikke klarer å fullføre, og må få hjelp av fagfolk.
Den digitale arenaen
Som vi så over, økte trafikken med unike brukere på ByggeBolig med 20,65 % i perioden 21. mars–7. april, sammenlignet med samme perioden i fjor. Og vi ser at nettbruken generelt har økt betraktelig.
Dermed er den digitale arenaen mer klar for reelt fokus fra bransjen enn noen gang. Det holder ikke med en enkel nettside med «gammeldags PR» eller en nettbutikk som ramser opp alle varene/tjenestene i sortimentet – aktørene må tilpasse seg kundene ved å møte dem på deres premisser og tilby faktisk nytte. En slik tilnærming krever så klart en stor investering. Aldri før har forholdene ligget så godt til rette for en slik investering som nå!