SWITCH SECTION

Det store gjennombruddet for netthandelen?

Mange tester netthandel for første gang i disse tider og skjønner at det funker – og vil fortsette med dette på permanent basis.

For Prognosesenteret

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Bengt Henricson

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Christian Brander

David Lund

Ellinor Lindstrøm

Erik H

Erika Knutsson

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Henriette Tomassen

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joel Jönsson

Kåre Elnan

Kjell Senneset

Malin Zethraeus

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Patric Lindqvist

Patric Lindqvist

Prognosesenteret

Thomas Ekvall

Thomas Ekvall

Veronica Strøm

Prognosesenteret

3. juni 2020
For Prognosesenteret

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Bengt Henricson

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Christian Brander

David Lund

Ellinor Lindstrøm

Erik H

Erika Knutsson

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Henriette Tomassen

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joel Jönsson

Kåre Elnan

Kjell Senneset

Malin Zethraeus

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Patric Lindqvist

Patric Lindqvist

Prognosesenteret

Thomas Ekvall

Thomas Ekvall

Veronica Strøm

Prognosesenteret

3. juni 2020
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20200603114409112.png?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20200603114409112.png?maxwidth=2000
0

Folk bestiller mat (take away og matkasser), klær, sportsutstyr og annet hjem på døren fordi dem er redde smittefaren. Flere sitter også i karantene og bestiller hjemlevert mat. Mange bestiller mer enn før, og mange oppdager for første gang hvor lettvint og bra dette fungerer, legger til seg en vane og vil fortsette med dette – også når vi er tilbake til normalen.

Koronasituasjonen kan altså forandre netthandelen for alltid.

Kraftigste økningen noensinne

Ifølge SSB, økte netthandelen med 45 % i april 2020, sammenlignet med samme perioden i fjor. Denne veksten er den kraftigste noensinne, og skyldes så klart koronasituasjonen. I mars var det en økning på 29 %. Foregående år har vekstraten vært på 10–12 %.

Kjøp av klær, sko og vesker i uke 12 (16.–22. mars) og 13 (23.–29. mars) gikk ned 80 % i fysiske butikker, sammenlignet med samme ukene i fjor. Men vi kommer ikke til å slutte å kjøpe klær, vi bare gjør det på en annen måte.

Byggevarer

Salget av byggevarer på nett gikk ned 67 % like etter koronautbruddet, men salget begynner nå å nærme seg normal vekst, ifølge AfterPay Insights.

2010–nå

SSB opplyser at nordmenn kjøpte varer og tjenester i utenlandske nettbutikker for totalt 60,1 milliarder kroner i 2018 – nesten fem ganger så mye som i 2010. Nesten 50 % av bruken av norske kort var mot Internett i 2018, mot 25 % i 2010, ifølge SSB

I tillegg melder SSB om en økt omsetning i netthandel på 7,8 % fra 2018 til 2019 – salg av produkter på nett i Norge var på rundt 55 milliarder kroner i 2019. Andelen vil øke mye i år og skape muligheter for aktørene som lykkes med å tilpasse seg.

Tilpasset seg situasjonen

I Oslo ser vi stadig flere og flere rosakledde take away-syklister, og konkurrenter i andre farger har begynt å komme på banen. Sykkelbudene har tilpasset seg situasjonen, slik at du bare trenger å bestille og betale i en app, og syklisten kommer da og setter maten på utsiden av døren din – uten fysisk møte med overrekkelse av maten. De som leverer matvarer fra matbutikkene har også opplevd kraftig oppgang i disse tider, og ansatt nye personer til utleveringen samt leid inn hjelp fra eksterne budselskaper for å møte etterspørselen.

Mange håndverkere har også tilpasset seg situasjonen, ved at du kan få assistanse via video på mobilen eller nettbrettet. Du kan også bestille håndverkere du ikke trenger å møte fysisk, men bare forklare over telefonen hva som skal gjøres. I tillegg gjør dem sitt beste for smittevernet ved å vaske verktøyet, plassen de jobber på og hendene sine.

Folk i andre bransjer har også tilpasset tilbudet. Flere tilbyr blant annet tjenester via video, som lærere, butikker med butikkansatte som viser deg rundet i butikken, drive-in-kinoer, konserter, personlige trenere, kirker, leger, psykologer og så videre.

Underholdningsbransjen

Streaming av filmer, serier, dataspill, musikk, lydbøker og podcaster er nok i sin første gullperiode akkurat nå, da mange i verden være hjemme og prøver å ikke kjede seg gjennom en eller annen slags form for underholdning. Selv om en del personer har fått mindre penger, er nok hjemmeunderholdningen vanskelig å prioritere bort.

I perspektiv

Nå er det over 20 år siden den første dagligvarebutikken åpnet på nett – en periode på 20 år med nokså rolig vekst, men nå har det virkelig tatt av!

3678
b-0TrueFalse
left-1 b-0TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
Les også