115
arrow icon
arrow icon
arrow icon
arrow icon

Forsiktig optimisme i et fortsatt usikkert marked

Etter år med uro, rentehopp og dyrtid ser mange nordmenn ut til å ha funnet en ny hverdag. Prognosesenterets Future Living-undersøkelse viser at usikkerheten blant unge og barnefamilier er på vei ned – selv om bekymringen for bokostnader fortsatt er høy.

Av Andreas Brand, Prognosesenteret AS caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Olive Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sonja Huang

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

9. oktober 2025
share SWITCH SECTION
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20251007112144452.png?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20251007112144452.png?maxwidth=900
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Verden rundt oss har de siste årene vært preget av uro, økonomisk usikkerhet og endrede rammevilkår for mange husholdninger. Likevel viser Prognosesenterets Future Living-undersøkelse for 3. kvartal 2025 at det er tegn til at mange forbrukere nå har funnet en ny form for stabilitet i hverdagen – selv om usikkerheten fortsatt preger mange.

Mindre usikkerhet blant unge og barnefamilier

Et av hovedfunnene fra undersøkelsen er at usikkerheten rundt egen bosituasjon har gått noe ned sammenlignet med tidligere år. Dette gjelder særlig blant de yngste (25–34 år) og blant familier med hjemmeboende barn. Disse gruppene oppgir i mindre grad enn før at de føler seg utrygge på egen bosituasjon – noe som kan tyde på at de i større grad har funnet stabilitet, eller lært seg å leve med dagens økonomiske rammer.

Selv om usikkerheten knyttet til egen bosituasjon har avtatt, ser vi at økonomiske bekymringer fortsatt preger mange – særlig frykten for økte bokostnader. Mer enn halvparten av befolkningen oppgir at de er bekymret eller svært bekymret for dette. Blant de bekymringsfaktorene vi måler, er økte bokostnader fortsatt den mest fremtredende, tett fulgt av husholdningsøkonomi generelt og økt kriminalitet. Derimot har bekymringen for arbeidsledighet, krig i Norge og klimaforandringer avtatt sammenlignet med tidligere målinger.

Økonomien – både en barriere og en drivkraft

Undersøkelsen viser at økonomien fortsatt setter tydelige grenser for forbrukernes valg. Høye levekostnader og boligpriser er de klart viktigste årsakene til at mange utsetter flytteplanene sine – faktisk sier 7 av 10 som har utsatt flytting at dette er hovedårsaken.

Samtidig ser vi at forskjellen mellom dagens bokostnader og det husholdningene selv oppgir som sin maksimale bokostnad har økt. Medianen for faktiske bokostnader ligger på 11 000 kroner i måneden, mens den maksimale bokostnaden nå er 15 000 kroner – opp fra 14 000 i fjor. Dette kan tyde på at flere opplever en viss økonomisk romslighet, og at husholdningene i større grad har justert forventningene sine.

Likevel er bildet sammensatt. Mange har brukt oppsparte midler for å håndtere de høye levekostnadene, og flere beskriver økonomien som sårbar.

Et marked som finner balanse

Selv om usikkerheten fortsatt er til stede, viser årets Future Living-undersøkelse tegn på at mange nordmenn har funnet fotfeste i et mer krevende økonomisk landskap. De fleste er fortsatt forsiktige, men signalene peker mot en stabilisering.

Etter flere år med økonomisk uro ser det ut til at stadig flere har klart å tilpasse seg den nye normalen. Det gir grunn til en forsiktig optimisme for tiden fremover.

Future Living er en del av Prognosesenteret Consumer Insight, som gir innsikt i hvordan mennesker lever og ønsker å bo i og rundt boligen – både nå og i fremtiden. Les mer om Future Living her!

2886
TrueFalsec-13
arrow left
arrow left
center 0 TrueFalsec-13
arrow left
arrow left
left -1 TrueFalsec-13
TrueFalsec-13
close section
hamburger icon
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
close black
Les også

car

car

car