115
arrow icon
arrow icon
arrow icon
arrow icon

"Boligbyggingen har vært mer motstandsdyktig i de baltiske landene"

Forecons analytiker, Tuomas Laitinen, gir oss en oppdatering på bygge- og anleggsmarkedene i Estland, Latvia og Litauen.

Av Prognosesenteret caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sonja Huang

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

3. mars 2025
share image SWITCH SECTION
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20250221144738929.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20250221144738929.jpg?maxwidth=2000
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Hvordan har de baltiske bygge- og anleggsmarkedene utviklet seg de siste årene?

– Bygge- og anleggssektoren har vist seg å være relativt motstandsdyktig til tross for global økonomisk uro. Konsekvensene av COVID-19 ble håndtert godt, men krigen i Ukraina har hatt en større innvirkning enn EU-gjennomsnittet.

Hvordan ser situasjonen ut i de respektive markedene?

– Hvert land har hatt sin egen utvikling. I Litauen har det vært store investeringer i industrien, mens Latvia drar nytte av det omfattende Rail Baltica-prosjektet og en økende andel bygg- og anleggskonstruksjoner. Estland forventes å komme seg på fote igjen i 2025 etter noen svakere år. Inflasjon og økende forbrukerpriser har vært en utfordring, men situasjonen er i ferd med å stabilisere seg. Den største makroøkonomiske endringen har vært befolkningsveksten som følge av innvandring, noe som særlig merkes i Tallinn og Vilnius, der befolkningen øker med over 1 prosent årlig.


Boligbyggingen har falt dramatisk i de nordiske landene. Ser man den samme utviklingen i Baltikum?

–Ja, byggingen av nye boliger i de baltiske statene har, på lik linje med Norden, blitt negativt påvirket av høy inflasjon, stigende renter og svekket kjøpekraft. Likevel har de baltiske markedene vist seg å være noe mer motstandsdyktige, ettersom nedgangen har vært betydelig mindre dramatisk enn i de nordiske landene.

Er utviklingen ulik mellom landene?

– Nedgangen har vært større i Litauen og Estland, mens boligbyggingen har økt i Latvia til tross for den økonomiske usikkerheten. Markedene forventes å hente seg inn igjen i 2025 når rentene faller, noe som vil gjenopprette forbrukernes tillit til å ta opp boliglån. I tillegg fortsetter urbaniseringstrenden å drive etterspørselen etter nye boliger og renoveringsprosjekter i Tallinn og Vilnius, selv om en viss økonomisk usikkerhet fortsatt består.

Hvilke deler av bygge- og anleggsmarkedet går best?

2070
TrueFalsec-13

– Det sterkeste segmentet i de baltiske landene er uten tvil anleggssektoren, drevet av store infrastrukturprosjekter som Rail Baltica. Dette omfattende prosjektet, som skal knytte de baltiske hovedstedene til Polen og det europeiske jernbanenettet, endrer landskapet – særlig i Latvia og Litauen. Industribygg går også godt, spesielt i Litauen, hvor det har vært betydelige investeringer.

392
true
TrueFalsec-13
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Hvor er utviklingen svakere?

– Nybygging av boliger har hatt utfordringer i hele regionen, på samme måte som i de nordiske landene. Derimot øker renoverings- og vedlikeholdsarbeid, spesielt i områder med rask urbanisering. En aldrende boligbestand forventes å bidra til høy renoveringsaktivitet i mange år fremover.

Hvordan ser prognosene ut?

– Utsiktene er forsiktig optimistiske. Den største usikkerhetsfaktoren er de geopolitiske utfordringene, men utover det forventes rentekutt fra ECB å gi boligmarkedet et løft i 2025, samtidig som inflasjonen faller til mer håndterbare nivåer. Anleggssektoren vil fortsette å være en viktig vekstmotor, med Rail Baltica og ulike nasjonale infrastrukturprosjekter i førersetet. Likevel forblir finansiering en stor utfordring, spesielt med de økende kostnadene for Rail Baltica, som nå har passert 20 milliarder euro. Myndighetene jobber med å finne måter å kutte kostnader på, samtidig som de forsøker å holde seg til tidsfristen for ferdigstillelse i 2030.

Oppsummert har bygge-og anleggsmarkedene i Baltikum vist motstandsdyktighet og evne til å tilpasse seg. Med økende økonomisk stabilitet og fortsatt urbanisering ligger det an til en gradvis bedring og langsiktig vekst i sektoren.

1247
TrueFalsec-13
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Vi har bygg- og anleggsprognoser for både Norden og Baltikum. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

104
TrueFalsec-13
left -1 TrueFalsec-13
TrueFalsec-13
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
Les også