Byggeaktiviteten har avtatt betydelig de siste to årene. Produksjonsverdien av nybygg og ROT i 2024 ligger an til å bli 50 mrd. kroner lavere enn i 2022. Det er først og fremst fall i igangsettingen av nye boligbygg som har sørget for nedgangen i byggeaktiviteten, noe som rammer flere byggevarekategorier.
I denne artikkelen har vi valgt å se på tolvmåneders rullerende utvikling for gulv, vindu, dør, kjøkkenskap, ildsteder, varmepumper og tak fra 1. kvartal 2016 t.o.m. 2. kvartal 2024, målt i volum som vi får innrapportert fra aktørene i bransjen.
Varmepumper
Varmepumper skiller seg ut fra de andre bransjene og har hatt svært positiv utvikling i tolvmånederstallene helt frem til 1. kvartal 2023, da pendelen snudde også for dette markedet. Varmepumpemarkedet fikk betydelig drahjelp fra de høye strømprisene i 2022 og starten av 2023, men salgsnivåene de siste årene er høyere enn vi venter på lang sikt. Volumet for siste tolvmåneder ligger pr. juni 2024 18 % under foregående ikke overlappende tolvmånedersperiode.
Ildsteder
Antall solgte ildsteder falt kraftig fra starten av 2019 til slutten av 2020, men salget hentet seg opp de neste tre årene.
Også dette markedet ble i en periode hjulpet av høye strømpriser, men siden slutten av fjoråret har det vært en kraftig nedgang også for ildsteder. Etterspørselen etter ildsteder rammes av nedgangen i igangsettingen av eneboliger, småhus og fritidsboliger. Målt i antall ildsteder pr. juni 2024 var nedgangangen siste tolv måneder på 24 % sammenlignet med foregående ikke-overlappende tolvmånedersperiode.
Vinduer, dører, kjøkkenskap, gulv og tak
Ser vi på vinduer, dører og kjøkkenskap startet nedturen i midten av 2021, mens nedturen i tolvmånederstallene på gulvbelegg og tak først startet i begynnelsen av 2022. De siste målingene har vist en utflating, og det blir spennende å følge utviklingen fremover. Pr. juni 2024 viser innrapporteringen en nedgang i tolvmånederstallene på hhv. 12 %, 11 % og 10 % for vinduer, dører og kjøkkenskap og 8 % for gulv og tak.
På grunn av prisvekst de siste årene ser vi en noe bedre utvikling for flere av produktområdene målt i omsetning enn det vi gjør i volum, og noen av bransjene har hatt vekst målt i omsetning.