115
share image SWITCH SECTION
arrow icon
arrow icon
arrow icon
arrow icon

Fra "kjekt å ha" til nødvendighet – Smarthusløsninger inntar norske hjem

I takt med teknologisk utvikling og økt fokus på bærekraft, ser vi en endring i hvordan norske forbrukere oppfatter smarthusløsninger.

Av Andreas Brand, Prognosesenteret AS caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sonja Huang

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

10. januar 2025
arrow icon
arrow icon
Av Andreas Brand caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sonja Huang

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

9. januar 2025
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20250109120358722.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20250109120148228.jpeg
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Tidligere ble smarthusløsninger sett på som en ekstra luksus, men nå oppleves det i økende grad som nødvendige og ønskelige. Interessen er spesielt markant blant de yngre og menn.

Hva tiltrekker forbrukerne?

Vår nyeste Futer Living-undersøkelse viser at smarthusteknologi appellerer til forbrukerne ved å gjøre hverdagen enklere, skape trygghet og gi økt kontroll. Over halvparten synes også at teknologien er morsom, noe som forsterker den positive opplevelsen.

Det finnes likevel utfordringer: mange opplever løsningene som dyre og mangler kunnskap om hvordan de fungerer. En positiv utvikling er at vår måling viser en gradvis økning i forbrukernes kunnskap om smarthusløsninger.  Dette indikerer at teknologiens utbredelse, kombinert med aktørenes kommunikasjon, begynner å gi resultater. Økt kunnskap er en nøkkel til å redusere skepsis og gjøre teknologien mer tilgjengelig for flere.

Holdninger til KI: Et delt bilde

Mens smarthusteknologi får mye positiv oppmerksomhet, møter KI-tjenester større skepsis. Dette reflekteres i vår måling, hvor forbrukerne i større grad mener at disse tjenestene kan redusere selvstendighet, skape avhengighet og til og med gjøre oss mindre aktive.

Samtidig finnes det positive sider. Mange setter pris på at KI-tjenester kan forenkle hverdagen og tilføye en grad av underholdning, noe som bør fremheves i kommunikasjonen om slike løsninger.

Aldersforskjellene er også verdt å merke seg, der eldre forbrukere uttrykker større usikkerhet når de skal vurdere KI-tjenester. Dette indikerer at aldersgruppen kan trenge ekstra tilrettelegging og informasjon for å føle seg trygge på teknologien.

Totalt sett viser resultatene at mens KI har klare fordeler, gjenstår det å adressere forbrukernes bekymringer. Dette vil være nøkkelen til bredere aksept og bruk av KI-tjenester i fremtiden. Forbrukerne ønsker transparens og trygghet, og aktører som tydelig kommuniserer dette, kan bygge tillit og bidra til bredere aksept for teknologien.

Hva betyr dette for boligaktører?

Utviklingen understreker behovet for at boligaktørene kommuniserer tydeligere om fordelene med smarthusløsninger og arbeider for å gjøre teknologien mer tilgjengelig. Smarthus er ikke lenger bare en trend, men en forventning. Boligaktører som forstår dette og tilpasser seg, kan oppnå et betydelig konkurransefortrinn.

Resultatene er hentet fra vår Future Living-undersøkelse om bærekraft og teknologi i boligen. Future Living er en del av Prognosesenteret Consumer Insight, som gir innsikt i hvordan mennesker lever og ønsker å bo i og rundt boligen – både nå og i fremtiden.  

2644
TrueFalsec-13
center 0 TrueFalsec-13
left -1 TrueFalsec-13
TrueFalsec-13
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
Les også