SWITCH SECTION

Handel på nett - fordi vi blir nødt?

På lik linje med Internett, har nettbutikkene kommet for å bli. Den digitale verden tar en stadig større del av hverdagen, og mange av oss tilbringer mer tid enn vi liker å erkjenne foran en skjerm – på PC, nettbrett eller mobiltelefon. Dette åpner for muligheter og får konsekvenser.

Av Prognosesenteret

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Henriette Tomassen

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Prognosesenteret

Sara Midtgaard

Sverre Bech-Sørensen

Veronica Strøm

Prognosesenteret

26. august 2019
Av Prognosesenteret

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Henriette Tomassen

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Prognosesenteret

Sara Midtgaard

Sverre Bech-Sørensen

Veronica Strøm

Prognosesenteret

26. august 2019
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20190826114423412.jpg?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20190826114423412.jpg?maxwidth=2000
115
0

Det blir færre butikker

Ifølge SSB har antallet fysiske butikker gått ned med mer 10% fra 2008 til 2016, samtidig som varehandelen har økt. I 2017 solgte norske nettbutikker for 21 milliarder kroner, mens den totale varehandelen hadde en omsetning på 488 milliarder kroner. Netthandelen utgjorde med andre ord 4% og vokste med 13,5% mens fysisk handel kun økte med 2,5% fra 2016 til 2017.

Tendensen er klar, nordkvinner og -menn bruker stadig mer på netthandel. I perioden 2010 -2019 har det vært en moderat økning i tradisjonell byggevarehandel i butikk, mens Internett- og postordrehandel har økt kraftig i samme periode! Om denne utviklingen fortsetter vil fysisk handel og netthandel nærme seg hverandre og være «like store» i 2050.

Butikkhandelen dominerer fortsatt i byggevarehandelen

I Prognosesenterets måling av forbrukermarkedet ser vi at husholdningene fortsatt kjøper mesteparten av byggevarene i fysiske butikker. Varekjøp i forbindelse med innvendig oppussing skjer i 69 % av tilfellene i fysiske butikker, 21% handler via håndverker, 4% via nettbutikk, 2% kjøper brukt mens 4% svarer at de handler via andre kanaler.

Kjøp av varer til utvendig oppussing skjer i noe mindre grad via nettbutikker (3%). 63% kjøper i fysiske butikker, 25% handler via håndverker, 2% kjøper brukt og 6% via andre handels kanaler.

Andelen som handler i nettbutikk er høyest for vinduer, kjøkken, garderobe og sanitærprodukter, mens tradisjonelle byggevarer som isolasjon, panel, maling etc. i stor grad handles på tradisjonelt vis i fysiske butikker.

Hvem vinner kundekampen?

Det er vanskelig å spå – spesielt om fremtiden. Det er imidlertid stor sannsynlighet for at en større del av varehandelen vil skje via nettbutikker i fremtiden. Det betyr ikke nødvendigvis at de fysiske butikkene vil forsvinne, men at de som kan tilby handel både via nett- og fysiske butikker, vil ha best muligheter til å vinne den store kundekampen.  

2101
b-TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
Les også