SWITCH SECTION

Hva skjer i oppussingsmarkedet?

Prognosesenteret følger hva som skjer i oppussingsmarkedet.
I siste måling kunne vi registrere at det er størst økning i andelen som har pusset opp kjøkkenet,
mens entre/gang og stue er de rommene flest pusser opp.

Av Prognosesenteret

Agnete Hexeberg Hovden

Prognosesenteret

4. september 2019
Av Prognosesenteret

Agnete Hexeberg Hovden

Prognosesenteret

4. september 2019
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20190904071843462.jpg?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20190904072242316.jpg?maxwidth=2000
0

Nødvendig vedlikehold og «modernisering» er de viktigste årsakene til at man pusser opp kjøkkenet. 4 av 10 har utført alt arbeidet på kjøkkenet selv, mens omtrent tilsvarende andel svarer at alt arbeidet ble gjort av håndverker. De fleste som pusser opp kjøkkenet, kjøper skapene på IKEA

Det er stor variasjon i hvor kundene handler de ulike byggevarene og hvor stor andel som handler i nettbutikk. Svært få handler maling og annen veggbekledning på nett, mens solskjerming og verktøy i langt større grad handles i nettbutikk.

 Maxbo er det byggevarehuset flest kjenner til uhjulpet, mens Glava, Ikea og Jotun er de tre mest kjente merkevarene innenfor byggevarer.

Hvilke byggevarekjede er foretrukket av forbrukerne?

Coop Obs Bygg er den byggevarekjeden hvor flest foretar sine innkjøp og kundene er godt fornøyd med dette innkjøpsstedet. 9 av 10 reiser hjemmefra når de skal handle byggevarer på Coop Obs Bygg, mens 1 av 10 reiser fra jobb. I siste måling handlet 65 % av kundene til Coop Obs Bygg i det byggevarehuset som de oppfattet som det nærmeste. Kundene kjører i gjennomsnitt i 15 minutter.

 Byggmakker hadde en kraftig vekst i kundetilfredsheten i siste måling og hadde den høyeste kundetilfredsheten blant de fire byggevarekjedene vi måler. Byggmakker er imidlertid den av de fire byggevarekjedene som har lavest markedsandel målt i hvor forbrukerne svarer at de har gjort siste kjøp. I siste måling svarte hele 86 % av kundene til Byggmakker at de handlet i det byggevarehuset som de oppfatter som sitt nærmeste.

1707
b-TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170901050109146.png #FFFFFF
Les også