Når forbrukerne angir hva de legger vekt på når de skal velge kjøpested, kommer tilgjengelighet på topp, mens produkter av høy kvalitet kommer et stykke ned på listen. Betyr dette at kvaliteten ikke er viktig? På ingen måte.
Når vi dykker ned i vårt tallunivers, ser vi at når det gjelder valg av konkrete produkter som skal benyttes til oppussing, er kvaliteten det forbrukerne legger aller mest vekt på! I denne konteksten er det følgelig interessant å se nærmere på hvilke byggevarekjeder forbrukerne opplever å ha best kvalitet.
Tett i toppen …
I ByggMonitor har vi spurt forbrukerne om hvilke konkrete byggevarekjeder som har særlig høy kvalitet, og når vi ser på resultatene er det fire byggevarekjeder som skiller seg ut i positiv forstand – med særlig høy kvalitet. Ser vi på forbrukernes samlede vurdering av byggevarekjedenes kvalitet over tid (2015–2020), er det Maxbo som troner på toppen av listen med 31 % av forbrukerne som mener at de har særlig høy kvalitet. På de neste plassene finner vi Montér, Byggmakker og Coop Obs/Bygg, med henholdsvis 28 %, 28 % og 26 % som mener disse byggevarekjedene har særlig høy kvalitet. Det er mer enn 13 000 forbrukervurderinger som ligger til grunn for denne kåringen!
Om vi fokuserer på svarene fra den siste målingen pr. 3. kv. 2020, er det de samme byggevarekjedene som ligger på topp, men den innbyrdes rekkefølgen ikke den samme. Her er det Coop Obs/Bygg som kommer høyest opp, med 32 % som mener denne aktøren har særlig høy kvalitet.
… men også i bunnsjiktet
Vi skal ikke bruke for mye tid på hvilke byggevarekjeder som i minst grad oppleves å ha særlig høy kvalitet blant forbrukerne. Men, for å illustrere hvor stort spenn det er i oppfatningene av byggevarekjedenes kvalitet, kan vi likevel nevne at de 4 kjedene som ligger lavest på forbrukernes kvalitetsrangering, alle har mindre enn 3 % som vurderer at disse har særlig høy kvalitet.