I Prognosenterets «ByggMonitor» løsning, som kartlegger alle innvendige og utvendige oppussings- og vedlikeholdsarbeider norske husholdninger foretar i egen bolig, har vi kartlagt hvor mange butikker og nettsteder/nettbutikker husholdningene besøker i tillegg til den butikken man ender opp med å handle i. Resultatene tyder på at overraskende mange velger «det første og beste», det vil si – handler i den første butikken man besøker.
4 av 10 handler i den første butikken man besøker når de skal handle til utvendig oppussing, mens litt over 4 av 10 besøker en butikk i tillegg til den man velger å handle i. De eldre besøker i noe større grad enn de yngre flere fysiske butikker før de handler produkter til utvendig oppussing, mens de yngre i større grad enn de eldre sjekker nettsteder og nettbutikker før handelen gjennomføres.
Ser vi på forskjeller mellom kjønnene, registrerer vi at kvinnene (også på dette området) er mer grundige enn menn, ved at de sjekker flere butikker før de bestemmer seg for hva og hvor de skal handle.