Butikkenes rolle som informasjonskanal og rådgivere i forbindelse med utvendig oppussing er svært viktig. Nesten en tredjedel av husholdningene søker informasjon i butikkene.
Butikkansattes kompetanse svært viktig
Det er følgelig svært viktig at de som jobber i butikkene har tilstrekkelig forståelse av kundenes utfordringer, og kompetanse om hvilke løsninger som er mest hensiktsmessige for den enkelte kunde. I de tilfeller der kunden opplever at denne kompetansen blant de butikkansatte ikke eksisterer, er det veldig lett for den potensielle kunden å reise videre til neste butikk ….
Ikke glem håndverkerne!
Håndverkeren har også en meget sentral rolle som rådgiver når det gjelder utvendige oppussingsarbeider, og nesten en fjerdedel av husholdningen søker informasjon via håndverkere. Spesielt tømreren er en fagkategori som mange husholdninger har kontakt med. I større oppussingsarbeider er ofte tømreren den kunden kontakter, så kobler denne opp andre fagkategorier ved behov for rørleggere, elektrikere, malere etc.
Ser vi på forskjeller mellom aldersgruppene, kommer det tydelig fram at egen erfaring i økende grad legges til grunn som kanal for informasjon om hva og hvordan man skal gjennomføre utvendig oppussing.