115
arrow icon
arrow icon
arrow icon
arrow icon

Klart for utendørssesongen – hvordan ser husholdningene på årets oppussing?

Når dagene blir lysere og gradestokken kryper oppover, våkner oppussingslysten til live i norske hjem. Etter en lang vinter er det mange som ser på husvegger, terrasser og vinduer med et kritisk blikk – og bestemmer seg for at i år, da skal det gjøres noe!

Av Ingrid Olive Engesæter caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Olive Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sonja Huang

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

10. mars 2025
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20250305081052835.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20250305081011682.jpeg
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Men hva skal pusses opp, og hvor mye penger er folk villige til å bruke? Våre ferske forbrukermålinger gir svaret. Litt over 550 000 husholdninger planlegger å gjennomføre utvendige oppussingsarbeider i 2025. Dette utgjør omtrent 22 prosent av alle norske husholdninger. Men hva preger egentlig utendørssesongen 2025? La oss dykke ned i tallene og se hva norske husholdninger planlegger.

Barnefamilier og eldre pusser opp mest

De fleste planlegger å bruke under 99 000 kroner, noe som tyder på at mange gjennomfører konkrete vedlikeholdsprosjekter fremfor store oppgraderinger. Til sammenlikning lå gjennomsnittlig forbruk på utvendig oppussing på 127 000 kroner i fjor. 

Når vi ser nærmere på hvilke grupper som pusser opp mest utvendig, er det særlig barnefamilier som skiller seg ut. Men også eldre husholdninger troner høyt på listen. Dette kan henge sammen med at både barnefamilier og eldre husholdninger bor i boliger hvor slitasjen er større. Geografisk sett er oppussingsgiveren størst i Innlandet og Rogaland.

Malerkosten svinger oftest i 2025

Maling av fasaden topper fortsatt listen, med 1 av 6 husholdninger som planlegger å gjennomføre dette i løpet av året. 

1199
TrueFalsec-13

Andre vanlige oppussingsprosjekter inkluderer bytte av vinduer og balkongdører, skifte av ytterkledning eller fasade, bytte av isolasjon/etterisolering samt oppgradering av terrasse eller platting. Høysesongen for utvendige arbeider starter i april og varer til august – når været er mer stabilt og gir optimale forhold for utvendige oppussingsarbeider.

356
false
TrueFalsec-13
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Kvalitet er viktigst ved valg av utendørsmaling

Når det gjelder valg av produkter, viser undersøkelsen at nesten 4 av 10 velger utendørsmaling basert på kvalitet. Holdbarhet er en viktig faktor, da norske værforhold stiller høye krav til produkter som skal tåle både regn, frost og sterk sol.

 Husholdningenes egen erfaring er den viktigste påvirkningsfaktoren i valg av maling, noe som kan betyr at mange stoler på merker og produkter de tidligere har brukt. Mens kun 1 av 10 lar seg påvirke av sosiale medier når de skal velge maling. Denne trenden har vært stabil over flere målinger, og skiller seg fra forbrukeradferd på andre områder hvor sosiale medier ofte spiller en større rolle i kjøpsbeslutninger. 

Tilgjengelighet og pris avgjør hvor vi handler

Til tross for økende netthandel generelt, foretrekker 7 av 10 husholdninger å kjøpe utendørs malingsprodukter i fysiske butikker. Av disse velger halvparten å handle i byggevarehus. De viktigste faktorene for valg av butikk er tilgjengelighet og lave ordinære priser, men også kampanjer, rabatterte priser og kvalitet spiller en stor rolle i beslutningen. Dette viser at norske forbrukere er både prisbevisste og kvalitetsorienterte, samtidig som de verdsetter muligheten til å se og sammenligne produkter før de handler.

Dette innlegget ble først publisert i Fargemagasinet 4. mars 2025.

1372
TrueFalsec-13
center 0 TrueFalsec-13
left -1 TrueFalsec-13
TrueFalsec-13
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
Les også