Men hva skal pusses opp, og hvor mye penger er folk villige til å bruke? Våre ferske forbrukermålinger gir svaret. Litt over 550 000 husholdninger planlegger å gjennomføre utvendige oppussingsarbeider i 2025. Dette utgjør omtrent 22 prosent av alle norske husholdninger. Men hva preger egentlig utendørssesongen 2025? La oss dykke ned i tallene og se hva norske husholdninger planlegger.
Barnefamilier og eldre pusser opp mest
De fleste planlegger å bruke under 99 000 kroner, noe som tyder på at mange gjennomfører konkrete vedlikeholdsprosjekter fremfor store oppgraderinger. Til sammenlikning lå gjennomsnittlig forbruk på utvendig oppussing på 127 000 kroner i fjor.
Når vi ser nærmere på hvilke grupper som pusser opp mest utvendig, er det særlig barnefamilier som skiller seg ut. Men også eldre husholdninger troner høyt på listen. Dette kan henge sammen med at både barnefamilier og eldre husholdninger bor i boliger hvor slitasjen er større. Geografisk sett er oppussingsgiveren størst i Innlandet og Rogaland.
Malerkosten svinger oftest i 2025
Maling av fasaden topper fortsatt listen, med 1 av 6 husholdninger som planlegger å gjennomføre dette i løpet av året.
Andre vanlige oppussingsprosjekter inkluderer bytte av vinduer og balkongdører, skifte av ytterkledning eller fasade, bytte av isolasjon/etterisolering samt oppgradering av terrasse eller platting. Høysesongen for utvendige arbeider starter i april og varer til august – når været er mer stabilt og gir optimale forhold for utvendige oppussingsarbeider.
Kvalitet er viktigst ved valg av utendørsmaling
Når det gjelder valg av produkter, viser undersøkelsen at nesten 4 av 10 velger utendørsmaling basert på kvalitet. Holdbarhet er en viktig faktor, da norske værforhold stiller høye krav til produkter som skal tåle både regn, frost og sterk sol.
Husholdningenes egen erfaring er den viktigste påvirkningsfaktoren i valg av maling, noe som kan betyr at mange stoler på merker og produkter de tidligere har brukt. Mens kun 1 av 10 lar seg påvirke av sosiale medier når de skal velge maling. Denne trenden har vært stabil over flere målinger, og skiller seg fra forbrukeradferd på andre områder hvor sosiale medier ofte spiller en større rolle i kjøpsbeslutninger.
Tilgjengelighet og pris avgjør hvor vi handler
Til tross for økende netthandel generelt, foretrekker 7 av 10 husholdninger å kjøpe utendørs malingsprodukter i fysiske butikker. Av disse velger halvparten å handle i byggevarehus. De viktigste faktorene for valg av butikk er tilgjengelighet og lave ordinære priser, men også kampanjer, rabatterte priser og kvalitet spiller en stor rolle i beslutningen. Dette viser at norske forbrukere er både prisbevisste og kvalitetsorienterte, samtidig som de verdsetter muligheten til å se og sammenligne produkter før de handler.
Dette innlegget ble først publisert i Fargemagasinet 4. mars 2025.



