115
share image SWITCH SECTION
arrow icon
arrow icon
arrow icon
arrow icon

Kundetilfredshet blant byggevareleverandører

Ved å måle kundetilfredshet vil byggevareleverandører få et verktøy for å forbedre forbedre organisasjonen i en kundeorientert retning.

Av Heidi Bjørneng caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

30. mai 2024
arrow icon
arrow icon
Av Heidi Bjørneng caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

28. mai 2024
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20240529110912698.png?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20240529110912698.png?maxwidth=900
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Byggevareleverandørene leverer ofte sine produkter til ulike kundegrupper som har ulike forventninger til leverandørens produkter og service.

I denne artikkelen vil vi fortelle om viktigheten av å måle kundetilfredshet, hva som kan føre til høy kundetilfredshet og hvordan det å endre organisasjonen i en kundeorientert retning vil øke lønnsomheten.

Sammenheng mellom kundetilfredshet og lønnsomhet

Tilfredse kunder er ikke bare et mål i seg selv, men også en forutsetning for økt lønnsomhet blant byggevareleverandørene. En fornøyd kunde er en lojal kunde. Dette innebærer at kunder fortsetter å benytte samme leverandør og anbefaler andre å benytte denne leverandøren. Det er også en klar sammenheng mellom høy kundetilfredshet og få feil/mangler i leveransene. Dette betyr at de leverandørene som har høy kundetilfredshet bruker mindre tid på opprettingsarbeid og dialog med misfornøyde kunder, noe som fører til økt lønnsomhet.

ISO-sertifisering

Mange byggevareleverandører er ISO-sertifisert eller ønsker å bli det. Kundetilfredshetsarbeidet har en sentral rolle i dette arbeidet.

1111
TrueFalsec-13

Resultatene fra kundetilfredshetsmålingen vil være et verdifullt verktøy for en organisasjon som ønsker å opprettholde og forbedre sitt ISO-sertifiserte kvalitetsstyringssystem.

180
false
TrueFalsec-13
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Viktige suksesskriterier for å oppnå høy kundetilfredshet i de ulike kundegruppene

En byggevareleverandør er ofte leverandør til ulike type kunder med ulike behov. Kundene i handelssegmentet krever ofte direkte kundeservice og en mer omfattende logistikk og distribusjon på grunn av behovet for å distribuere varer til ulike lokasjoner/butikker. I dette segmentet er også kravet til emballasje som er salgsfremmende høyere, spesielt hvis målsettingen er å selge til private forbrukere. I industrisegmentet har tilgang på varer vist seg å være en svært viktig driver av kundetilfredshet. Svarene på hva som betyr mest for de ulike kundegruppene får man gjennom å måle prestasjon og analysere sammenhenger i de ulike segmentene.

Et verktøy for å forbedre kundeforholdet

Ved å måle kundetilfredsheten vil byggevareleverandørene få et verktøy for å forbedre organisasjonen i en kundeorientert retning. Analysen som gjøres vil være et viktig verktøy for å prioritere hvilke områder organisasjonen skal ta tak i først for å øke kundetilfredsheten.

Dersom din bedrift ønsker hjelp til å måle hvordan dere lykkes i kundetilfredshetsarbeidet og hva som skal til for å lykkes bedre fremover, er du velkommen til å ta kontakt med Prognosesenteret. Vi har lang erfaring med å måle kundetilfredshet og analysere resultatene.

1329
TrueFalsec-13
center 0 TrueFalsec-13
left -1 TrueFalsec-13
TrueFalsec-13
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170901050109146.png #FFFFFF
Les også