Byggevareleverandørene leverer ofte sine produkter til ulike kundegrupper som har ulike forventninger til leverandørens produkter og service.
I denne artikkelen vil vi fortelle om viktigheten av å måle kundetilfredshet, hva som kan føre til høy kundetilfredshet og hvordan det å endre organisasjonen i en kundeorientert retning vil øke lønnsomheten.
Sammenheng mellom kundetilfredshet og lønnsomhet
Tilfredse kunder er ikke bare et mål i seg selv, men også en forutsetning for økt lønnsomhet blant byggevareleverandørene. En fornøyd kunde er en lojal kunde. Dette innebærer at kunder fortsetter å benytte samme leverandør og anbefaler andre å benytte denne leverandøren. Det er også en klar sammenheng mellom høy kundetilfredshet og få feil/mangler i leveransene. Dette betyr at de leverandørene som har høy kundetilfredshet bruker mindre tid på opprettingsarbeid og dialog med misfornøyde kunder, noe som fører til økt lønnsomhet.
ISO-sertifisering
Mange byggevareleverandører er ISO-sertifisert eller ønsker å bli det. Kundetilfredshetsarbeidet har en sentral rolle i dette arbeidet.
Resultatene fra kundetilfredshetsmålingen vil være et verdifullt verktøy for en organisasjon som ønsker å opprettholde og forbedre sitt ISO-sertifiserte kvalitetsstyringssystem.
Viktige suksesskriterier for å oppnå høy kundetilfredshet i de ulike kundegruppene
En byggevareleverandør er ofte leverandør til ulike type kunder med ulike behov. Kundene i handelssegmentet krever ofte direkte kundeservice og en mer omfattende logistikk og distribusjon på grunn av behovet for å distribuere varer til ulike lokasjoner/butikker. I dette segmentet er også kravet til emballasje som er salgsfremmende høyere, spesielt hvis målsettingen er å selge til private forbrukere. I industrisegmentet har tilgang på varer vist seg å være en svært viktig driver av kundetilfredshet. Svarene på hva som betyr mest for de ulike kundegruppene får man gjennom å måle prestasjon og analysere sammenhenger i de ulike segmentene.
Et verktøy for å forbedre kundeforholdet
Ved å måle kundetilfredsheten vil byggevareleverandørene få et verktøy for å forbedre organisasjonen i en kundeorientert retning. Analysen som gjøres vil være et viktig verktøy for å prioritere hvilke områder organisasjonen skal ta tak i først for å øke kundetilfredsheten.
Dersom din bedrift ønsker hjelp til å måle hvordan dere lykkes i kundetilfredshetsarbeidet og hva som skal til for å lykkes bedre fremover, er du velkommen til å ta kontakt med Prognosesenteret. Vi har lang erfaring med å måle kundetilfredshet og analysere resultatene.