I løpet av disse årene har vi sett en bransje som er blitt mer profesjonalisert. Bransjen bygger nå boliger som kundene er langt mer fornøyde med enn tidligere. I tillegg opptrer bransjen mer pålitelig og har serviceinnstilte ansatte med svært god kunnskap, ikke bare på det rent byggetekniske, men også på kundebehandling.
Kundetilfredsheten for hele bransjen har hatt en svært positiv utvikling de siste 10 årene.
Det som driver kundetilfredsheten i størst grad er pålitelighet, selve boligen og de ansatte.
Innenfor pålitelighet handler det om å ha gode rutiner, overholde avtaler og tidsfrister, samt å levere boliger med minst mulig feil og ha en god feilrettingsprosess.
Når det gjelder selve boligen handler det bl.a. om å ha en god grunnstandard i boligen og at kunden opplever at det er enkelt å møblere. I tillegg er det viktig å skape et godt førsteinntrykk og levere godt håndverksarbeid.
De ansatte må ha høy kunnskap, være tilgjengelig og imøtekommende for kundene og helst jobbe proaktivt og gi gode råd underveis i prosessen. Det er ofte mange valg som skal tas av kundene som kan oppleves vanskelige.
På alle disse områdene har vi sett store forbedringer i perioden vi har gjennomført bransjemålingen. Dette har ført til at boligkjøperne i dag har en langt høyere lojalitet til boligutviklerne enn tidligere og at mange av boligkjøperne aktivt går ut og anbefaler andre å kjøpe bolig av den samme boligutvikleren eller i det samme prosjektet. Vi har også fått tilbakemelding fra flere aktører som uttrykker en klar sammenheng mellom høy kundetilfredshet og høy lønnsomhet i prosjektene.
Ta kontakt med Prognosesenteret hvis du ønsker å vite mer om våre kundetilfredshetsmålinger for nyboligbransjen