125
share image SWITCH SECTION
arrow icon
arrow icon
arrow icon
arrow icon

Kundetilfredshet i byggevarekjeder

Ved å måle kundetilfredshet vil byggevarekjeden få et verktøy for å forbedre kjeden i en kundeorientert retning.

Av Heidi Bjørneng caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

22. mai 2024
arrow icon
arrow icon
Av Heidi Bjørneng caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

21. mai 2024
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20240521135043432.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20240521135043432.jpg?maxwidth=900
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Byggevarekjedene organiseres både gjennom franchise og egne butikker rundt omkring i landet. Det som er felles er at alle butikkene er med å forvalte merkenavnet og omdømmet til den byggevarekjeden de representerer.

I denne artikkelen vil vi fortelle om viktigheten av å måle kundetilfredshet, hva som kan føre til høy kundetilfredshet i byggevarekjeder og hvordan det å endre organisasjonen i en kundeorientert retning vil øke lønnsomheten i hver enkelt butikk samt øke omdømmet til kjeden.

Sammenheng mellom kundetilfredshet og lønnsomhet

Tilfredse kunder er ikke bare et mål i seg selv, men også en forutsetning for økt lønnsomhet for byggevarekjedene. En fornøyd kunde er en lojal kunde. Dette innebærer at kunder fortsetter å handle i samme butikk, anbefaler den videre til andre, og snakker positivt om opplevelsen sin. Butikker med høy kundetilfredshet er ofte de mest lønnsomme, og deres suksess bidrar til både økt kundetilfredshet og et forbedret omdømme for hele kjeden. Hver enkelt butikk er en ambassadør for merkevaren til byggevarekjeden.

Både private og profesjonelle kunder

Byggevarekjedene henvender seg ofte både til det private og profesjonelle markedet og det kan være ulike områder som har betydning i de ulike segmentene.

1270
TrueFalsec-13

For en privatperson kan f.eks. den personlige servicen fra de ansatte i byggevarebutikken være viktigere enn for en profesjonell håndverker, mens en profesjonell håndverker kan være mer opptatt av punktligheten i levering av varene. Svarene på hva som betyr mest får man gjennom å måle prestasjon og analysere sammenhenger i de ulike segmentene.

348
false
TrueFalsec-13
keyboard left icon
keyboard right icon
0

Viktige suksesskriterier for å oppnå høy kundetilfredshet

Selve kundetilfredsheten (KTI) måles gjennom tre standardiserte spørsmål. For å finne frem til hvilke områder som driver kundetilfredsheten i byggevarekjedene, er det viktig å forstå virksomheten og hva som betyr noe for kundene både i det private og profesjonelle markedet. Pålitelighet og ansatte er områder som nesten alltid er med i målingen og som ofte har stor betydning for kundetilfredsheten. Andre områder som varetilgang og produktsortiment har samtidig vist seg å være mer aktuelt for byggevarekjeder enn for en del andre type virksomheter.

Forbedringsarbeidet i byggevarekjeden

Ved å måle kundetilfredsheten vil byggevarekjeden få et verktøy for å forbedre kjeden totalt sett i en kundeorientert retning. Analysen som gjøres vil være et viktig verktøy for å prioritere hvilke områder byggevarekjeden bør ta tak i først. I tillegg til å få et resultat for kjeden totalt vil kjeden se hvordan kundetilfredsheten og andre områdene som måles varierer i de ulike butikkene. De butikkene som har høy kundetilfredshet, kan benyttes som et forbilde for andre butikker.

Dersom din bedrift ønsker hjelp til å måle hvordan dere lykkes i kundetilfredshetsarbeidet og hva som skal til for å lykkes bedre fremover, er du velkommen til å ta kontakt med Prognosesenteret som har lang erfaring med å måle kundetilfredshet og analysere resultatene.

1418
TrueFalsec-13
center 0 TrueFalsec-13
left -1 TrueFalsec-13
TrueFalsec-13
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170901050109146.png #FFFFFF
Les også