«Det er kundenes dom som er avgjørende for hvor godt vi har lyktes i prosjektet», hører vi stadig fra flere boligutviklere, som sammen med sine leverandører er svært opptatt av å levere gode resultater til kundene som har kjøpt en nybygget bolig.
I denne artikkelen vil vi fortelle om viktigheten av å måle kundetilfredshet, hva som fører til høy kundetilfredshet blant boligutviklere og hvordan det å endre organisasjonen i en kundeorientert retning vil øke lønnsomheten i bedriften.
Kundetilfredshet er viktig
Tilfredse kunder er en viktig forutsetning for økt lønnsomhet for bedriften. En tilfreds kunde er ofte også en lojal kunde, hvilket innebærer at kunden snakker positivt om selskapet og anbefaler andre å gjøre samme valg som de selv har gjort. Positive ambassadører bidrar til et positivt rykte om selskapet og et godt omdømme. Dette kan være et viktig bidrag i markedsføring- og salgsarbeidet.
Tilfredse kunder innebærer også bedre kvalitet på produktene eller i leveransen, noe som resulterer i lavere kostnader knyttet til klager, reklamasjoner og opprettingsarbeid. Det er også langt hyggeligere å jobbe i et selskap som skaper gode kundeopplevelser.
Forstå kundenes forventninger
For å oppnå høy kundetilfredshet er det viktig å forstå kundenes forventninger. Hvis en boligutvikler ikke har satt seg inn i hva kundene forventer, blir det også vanskelig å prestere slik kunden forventer. Det er viktig å påpeke at kundene skal ha høye forventninger til bedrifter som ønsker å prestere godt. Dersom disse forventningene blir innfridd eller overgått vil dette føre til høy kundetilfredshet.
Viktige suksesskriterier for å oppnå høy kundetilfredshet
Hvilke områder du som boligutvikler må ta tak i for å øke kundetilfredsheten, avhenger av hvordan dere allerede presterer på områder som er viktig for å oppnå høy kundetilfredshet.
Prognosesenteret måler kundetilfredshet for boligbransjen i både overleverings- og ettårsbefaringsfasen. I begge disse fasene har det vist seg at pålitelighet er det som i størst grad har drevet, og fremdeles driver, kundetilfredsheten. For en boligutvikler og deres samarbeidspartnere i de ulike boligprosjektene dreier det seg om å levere boliger med minst mulig feil, ha en god feilrettingsprosess, ha tydelige rutiner, gjøre gode avtaler som overholdes og å holde tidsplaner.
Forbedringsarbeidet blant boligutviklerne
Ved å måle kundetilfredsheten med Prognosesenteret vil din bedrift få et verktøy til å forbedre virksomheten i en kundeorientert retning
Det kan være slik at en bedrift har mange forbedringsområder, og det er derfor viktig å ha et verktøy som hjelper til med å prioritere og ta tak i de viktigste områdene først. Analysene som gjøres for å finne hva som bør tas tak i først for å øke kundetilfredsheten er det beste underlaget for å gjøre disse prioriteringene.
Ettersom vi måler kundetilfredsheten for en stor andel av boligutviklerne i Norge og Sverige, vil du også kunne sammenligne egne resultater med bransjen. Etter systematisk arbeid blant boligutviklere over tid har vi sett store forbedringer på mange områder som har ført til høyere kundetilfredshet i bransjen totalt.
Kundetilfredshetsarbeidet avhenger ofte av samarbeid mellom flere aktører
En restaurant oppnår ikke høy kundetilfredshet dersom råvarene er dårlig eller hvis kokken leverer en dårlig matopplevelse. Slik er det også for de fleste andre bransjer og aktører.
En boligutvikler er for eksempel avhengig av at entreprenører og underleverandører i prosjektene leverer høy kvalitet både på service og produkt for å oppnå høy kundetilfredshet blant de som kjøper en nybygget bolig. Det å få samhandlingen mellom partene i prosjektene til å fungere er vesentlig for å oppnå høy kundetilfredshet. Ofte er det i overgangen mellom mennesker eller prosesser at det svikter.
Da er det bare å sette i gang
Å tenke i kundeorientert retning kan du starte med allerede i dag. Det viktigste er å tenke over om de endringene som gjøres vil være til det bedre for kunden.
Dersom din bedrift ønsker hjelp til å måle hvordan dere lykkes i kundetilfredshetsarbeidet og hva som skal til for å lykkes bedre fremover, er du velkommen til å ta kontakt med Prognosesenteret. Vi har lang erfaring med å måle kundetilfredshet og analysere resultatene for en samlet boligbransje.