SWITCH SECTION

Mange butikker så lyset i den svarte uka

Omsetningen på Black Friday var lavere i år enn i fjor, men vi handlet for mer under Black Week.

For Prognosesenteret

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Henriette Tomassen

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Kjell Senneset

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Veronica Strøm

Prognosesenteret

8. desember 2020
For Prognosesenteret

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Henriette Tomassen

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Kjell Senneset

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Veronica Strøm

Prognosesenteret

8. desember 2020
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20201208102401790.jpg?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20201208094245002.jpg?maxwidth=2000
Black Week.jpg Black Week - mobil.jpg
0

Sånn cirka midtveis i julehandelen ville vi sjekke om det var hold i det vi sa for noen uker siden:

«Mye peker mot at dette blir århundrets julehandel – mange kommer nok til å gå helt bananas mot jul. Flere tunge aktører har spådd en økning på rundt 5 %, vi tror det blir mye mer».

Nå viser tallene fra Kvarud Analyse at det ser veldig lovende ut for butikkhandelen.

385
b-0TrueFalse

Black Week

Kjøpesentrene oppfordret kundene til å starte julehandelen tidlig og spre handelen utover Black Week (23.–29. november) – ikke bare handle på selve Black Friday på grunn av smittefaren. Dette ble fulgt opp. Faktisk gikk handelen på Black Friday ned 30 % sammenlignet med i fjor, mens for uken som helhet økte omsetningen med nærmere 6 %. Black Friday-omsetningen i år utgjorde bare 22 % av omsetningen i Black Week, mot 33 % samme uke i fjor.

Vi har shoppa ting, men ikke kjøpt tjenester eller spist mye ute

I ukene 45–48 (2.–29. november) har butikkomsetningen i kjøpesentrene økt med mer enn 8 %, mens de øvrige virksomhetene inne på sentrene, som serveringssteder samt service- og tjenesteytende virksomheter, har opplevd en omsetningssvikt på litt over 30 % de siste fire ukene. Dette skyldes de strenge restriksjonene som har ført til at mange har måttet stenge.

887
false
b-0TrueFalse
0

Bransjene

Sammenlignet med i fjor økte butikkhandelen i kjøpesentrene samlet sett med 8,9 % i uke 48. Av kjøpesentrenes butikker var det størst vekst innen «mat og drikke» og «hus og hjem», med en økning på rundt 20 %. Spesialbutikkene opplevde også en økning i omsetningen, med 6 %.

Som fryktet hadde butikker innen klær, sko og vesker en nedgang – hele 21 % i ukene 45–48.

384
b-0TrueFalse

Netthandelen

Vi har også fylt opp handlekurvene i nettbutikkene. Fordi tallene fra de ulike miljøene spriker, er det uvisst hvor mye. Men tendensen er lik som i de fysiske butikkene, hvor det er mye bedre utvikling i Black Week enn på Black Friday. Veksten i netthandelen er også mye høyere enn i butikkhandelen.

Ifølge tall fra Klarna, gjengitt av NTB, var det en økning i Norge på 42 % i Black Week. Kvinner stod for 76 % av kjøpene.

445
false
b-0TrueFalse
left -1 b-0TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170901050109146.png #FFFFFF