Nett versus fysisk. Paradigmeskifte i handel – nå?

Vi spurte hva Bjørn H. Nygaard, nordisk leder forbrukerinnsikt, tror vil skje med måten vi handler varer på fremover.

For Prognosesenteret

prognosesenteret

Prognosesenteret

23. mars 2020
For Prognosesenteret

prognosesenteret

Prognosesenteret

23. mars 2020
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20200323155132111.png?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20200323155132111.png?maxwidth=2000
0

Hvordan går det med netthandelen?

   –   De siste årene har det vært stor vekst i netthandel. Særlig i prosent, siden omsetningen i kroner ikke er så stor foreløpig. Ser vi bakover har det vært vekst i kjøpekraft og handel i lang tid. Vi kom oss gjennom et kraftig oljeprisfall

(2014–2016) med lav arbeidsledighet og lønnsvekst for de fleste. Selv om det slo kraftig inn i oljebaserte regioner i vest og sør, svarer Bjørn H. Nygaard.

Nå har vi korona med nytt (ekstremt) fall i oljeprisen, historisk lav kronekurs og mange permitterte og arbeidsledige. Styringsrenta er satt ned til 0,25 %. Dette gir (avhengig av at bankene justerer boliglånsrentene tilsvarende) faktisk økt kjøpekraft for en del heldige.

De mindre heldige vil opprettholde kjøpekraften noenlunde en god stund fremover, før man merker at NAV sender mindre penger enn den forrige arbeidsgiveren gjorde.

Helt sikkert får mange mye bedre tid fremover. Når fysiske butikker stenger, kan vi få en langt raskere konvertering til netthandel enn vi har trodd til nå.

Går det virkelig dårligere med tradisjonelle butikker?

   –   Vi forventer vekst i detaljhandelen totalt, men den fysiske handelen slutter snart å vokse med fortsatt sterk vekst i netthandel. Rundt 2025 starter en forsiktig nedgang i butikkenes omsetning som varer til 2045, hvis disse prognosene holder stikk, sier lederen for forbrukerinnsikt.

Norge har 10–20 % for mye handelsareal. I 2050 er det ikke behov for mer handelsareal enn det vi har i dag, selv med sterk vekst i forbruk og mange nye forbrukere. Korona kan gi raskere tømming av lokaler med for dårlig beliggenhet.

Netthandel og fysisk handel – vår gamle hypotese:

Store forskjeller fra bransje til bransje

Dagligvarer og byggevarer har begge lite netthandel så langt. 


Dagligvarer – frem til 2023:

Hva med klær?

   –   For klær kan det fort bli mer dramatisk. Forbruket faller allerede, i hvert fall i fysisk butikk. Klær er nok også større i netthandel enn mange andre bransjer. Det er mer enn 6 000 klesbutikker i Norge – altfor mange, svarer Bjørn H. Nygaard.

Sport?

Norge har verdens høyeste forbruk per innbygger på sportsutstyr. Netthandelen har raskt tatt store andeler. 

Hvordan vil det gå med netthandelen etter korona?

   –   Mest sannsynlig vil netthandelen komme styrket ut av koranakrisen. Mange vil for første gang bestille dagligvarer, byggevarer, klær, sportsutstyr og så videre på Internett. Når de innser at dette fungerer kan det bli et paradigmeskifte. Folk fortsetter å handle på Internett når alt er tilbake til normalen. Kanskje har netthandel tatt igjen fysisk handel før 2050, avslutter Bjørn H. Nygaard.

3480
b-TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170901050109146.png #FFFFFF