115
SWITCH SECTION

Oppussing i et krevende marked

Oppussingsiveren ser ut til å holde seg oppe til tross for at økte renter fører til at en enda større del av lønningsposen går med til lån og avdrag.

Av Andreas Brand

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

6. oktober 2023
Av Andreas Brand

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

5. oktober 2023
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20231006060820619.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20231006060804077.jpeg
0

Under pandemien så vi en oppussingsboom der mange fremskyndet sine planlagte oppussingsarbeider. Nå er virkeligheten en annen. Norges Bank har stadig økt styringsrenten, noe som for mange har ført til at en enda større del av lønningsposen nå går med til å betjene lån og avdrag. Dette betyr også mindre penger å bruke på renovering og vedlikehold for mange.

Oppussingsiveren ser imidlertid ut til å holde seg oppe. Det er fremdeles en svært høy andel som har gjort oppussingsarbeider det siste året og mange benytter fremdeles mye penger på oppussing.

Hva har forbrukerne egentlig gjort, og hvilke planer har de for fremtiden når det gjelder oppussing? Dette er spørsmål vi besvarer i vår tjeneste ByggMonitor, som overvåker norske husholdningers adferd og oppussingsvaner i egen bolig.

I vår siste undersøkelse fra juni, viser resultatene at 43 prosent av forbrukerne over 25 år har foretatt oppussing, modernisering, reparasjon, ombygging eller tilbygg de siste 12 månedene. 34 prosent av husholdningene har pusset opp innvendig, mens 23 prosent har gjennomført utvendige oppussingsarbeider.

Soverom og stue er rommene de som flest har pusset opp

Når det gjelder innvendige arbeider og rom er soverom/barnerom og stue de rommene som flest har pusset opp. De som pusset opp soverom/barnerom har i gjennomsnitt brukt ca. 27 000 kroner på arbeider og materialer. Gruppen som har pusset opp stuen har i gjennomsnitt brukt nærmere 45 000 kr.

Motivasjonen bak oppussingen varierer avhengig av hvilket rom man pusser opp. For eksempel er den vanligste årsaken til at man pusser opp stuen at man ønsker å få det finere. Det samme gjelder motivasjonen bak oppussing av soverom/barnerom.

Når husholdningene pusser opp bad og kjøkken, er det en større andel som gjør dette for at det er nødvendig. Dette er arbeider som er tilknyttet en større kostnad og noe man gjør sjeldnere.

25 prosent planlegger å pusse opp innvendig

Hvis vi ser fremover i tid og hvilke planer husholdningene har, er det 25 prosent som planlegger å pusse opp innvendig, en nedgang på to prosent fra forrige måling (januar 2023). Andelen som planlegger å pusse opp utvendig har gått opp 2 prosent fra forrige måling (januar 2023), til 17 prosent.

Litt over hver tredje husholdning planlegger å male enten innvendig eller utvendig det neste året. 13 prosent svarer at de planlegger å gjennomføre en eller annen type av elektrikerarbeider og 12 prosent planlegger å pusse opp eller kjøpe nytt gulv. Gulv og malerarbeid er arbeider som en stor andel utfører selv.

Neste undersøkelse gjennomføres i januar 2024. Vi følger tett med på utviklingen i hvilke arbeider som utføres og hvilke som planlegges, men også hvilke produkter forbrukerne kjøper og hva de planlegger å kjøpe.

Ta gjerne kontakt med Andreas Brand om du ønsker mer informasjon om tjenesten ByggMonitor.

2909
TrueFalsec-13
center 0 TrueFalsec-13
left -1 TrueFalsec-13
TrueFalsec-13
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
Les også