Vi kan notere nok et godt år for aktørene i det norske byggemarkedet, og foreløpige tall per januar 2022 viser en samlet verdi på nær 360 milliarder. Med dette har byggemarkedene klart seg meget godt gjennom pandemiårene 2020 og 2021. Også anleggssektoren har hatt høy aktivitet de siste to årene.
Slike gode totaltall medfører også generelt sett gode volumtall for de aller fleste hovedgrupper av byggevarer.
Den store vinneren for 2021 er helt klart varmepumper med en vekst på hele 36 % for antall solgte varmepumper. Salget holdt seg jevnt høyt første halvår i 2021 og bransjen melder om et økende antall utskiftninger av eldre varmepumper til nye med høyere energieffektivitet. Økte strømpriser slo for alvor inn i oktober og medførte en eksplosjonsartet etterspørselsvekst etter varmepumper. Etterspørselsveksten har holdt seg på rekordnivåer også inn i det nye året.
Vi noterer vi også en kraftig vekst i markedet for nye ildsteder (inkludert både nye innsatser og komplette løsninger) med hele 16 %. Nye rekorder forventes for salget av både varmepumper og ildsteder i 2022.
Videre ser vi overraskende gode 2021-tall for de aller fleste byggevarekategoriene, og etterspørselen etter byggevarer har med dette holdt seg veldig godt gjennom hele pandemien.