115
SWITCH SECTION

Ser vi noen endringer i handlemønsteret?

Oppussingsiveren til husholdningene var stor under pandemien, men har nå normalisert seg mot tidligere nivåer. Kan vi likevel se noen endringer i handlemønsteret de siste årene?

Av Heidi Bjørneng, Prognosesenteret AS

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

13. april 2023
Av Heidi Bjørneng

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

13. april 2023
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20230413091557562.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20230413091558342.png?maxwidth=900
0

Det første vi kan konstatere er at de fysiske butikkene fortsatt står sterkt. Nesten 2 av 3 benytter fysisk butikk når de går til innkjøp av ulike produkter i forbindelse med både innvendig og utvendig oppussing.

Handel via nettbutikk har økt noe de siste fire årene. 7 % av dem som foretok innvendig oppussing i 2022 og 5 % av dem som foretok utvendig oppussing har handlet produktene via nettbutikk. Andelen som handler produktene via håndverker har gått noe ned, mens andelen som har kjøpt brukt har holdt seg stabilt lav for innvendig oppussing, men økte noe for utvendige oppussing i 2022. Likevel ligger andelen som kjøper produkter til utvendig oppussing brukt totalt sett på et veldig lavt nivå.

Det er store forskjeller i handlemønsteret av de ulike produktene. Den fysiske butikken står fremdeles sterkt når det gjelder produkter som f.eks. kjøkken- og garderobeskap, og IKEA er det kjøpestedet flest oppgir å ha benyttet. Belegningsstein er det produktet hvor vi ser en økning i andelen som har kjøpt brukt i 2022. Når det gjelder netthandel så ser vi bl.a. en økning for sanitærprodukter.

Dersom vi ser på hvilken byggevarekjede som i størst grad benyttes, er Obs Bygg i en særstilling. Nesten 4 av 10 husholdninger har gjort siste kjøpet i en av butikkene til Obs Bygg.

Vi ser også at det mest vanlige er å reise hjemmefra når man skal handle byggevarer. Nesten 9 av 10 reiste hjemmefra i det siste kjøpet de gjorde i en av byggevarebutikkene. Dette gjelder uavhengig av hvilken byggevarekjede man handler hos.

8 av 10 husholdninger finansierer oppussingen via oppsparte midler.

Tallene er hentet fra Prognosesenterets tjeneste Byggmonitor.

1701
TrueFalsec-13
center 0 TrueFalsec-13
left -1 TrueFalsec-13
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
Les også