Litt over 1 av 5 husholdninger har planer om å pusse opp utendørs i år. Denne andelen har vært stabil de siste årene, og mange bruker betydelige summer. De fleste planlegger å bruke under 99 000 kroner i år. Mens over en tredjedel vil legge mellom 100 000 og 400 000 kroner i uterommet sitt – et tydelig tegn på at dette er viktig for oss. Til sammenlikning lå gjennomsnittlig forbruk på utvendig oppussing på 127 000 kroner i fjor, tilsvarende oppussingsarbeider for nesten 64 mrd. kroner på nasjonalt nivå.
Terrasseoppussing står høyt på lista
Blant dem som skal pusse opp utvendig, svarer 8 prosent at de vil oppgradere terrassen eller plattingen. Det tilsvarer hele 33 300 husholdninger!
I tillegg ser vi at omtrent 16 500 husholdninger vurderer å investere i solskjerming – og like mange i peis eller ildsted. Slike produkter bidrar til å forlenge sesongen og gjøre uterommet mer funksjonelt.
Hvem er det som pusser opp terrassen?
Det er flest i aldersgruppen 64-74 år som svarer at de har planer om utvendige oppussingsarbeider (13 prosent), tett etterfulgt av 40-54 åringer og 55-64 åringer med 9 prosent hver. Kanskje ikke så rart – mange i denne gruppen har etablert seg i hus med hage og har både økonomi og behov for å oppgradere eldre uteplasser. Geografisk er det Nord-Norge som troner øverst på listen over oppussingsplaner for terrasse eller platting, tett fulgt av Vestlandet. I Oslo og Akershus er det derimot færre som planlegger å pusse opp– noe som nok henger sammen med boligtypen. Flere bor i leiligheter, og har rett og slett ikke egen terrasse å pusse opp.
Kvalitet og pris – det viktigste ved valg av terrasse
Når vi velger terrassematerialer, er det først og fremst kvalitet vi er opptatt av. Men pris følger hakk i hæl. Det er husholdningenes egen erfaring som er den viktigste påvirkningsfaktoren i valg av terrasse/platting. Svært få lar seg påvirke av produktkataloger, sosiale medier og tv-programmer.
Tilgjengelighet og lave priser hvor vi handler
Selv i en digital tid velger de fleste å kjøpe terrassematerialer i fysisk butikk slik som byggevarehus og hagesentre. Nesten 6 av 10 gjør nettopp dette. Her er det lave ordinære priser og tilgjengelighet som avgjør hvor vi handler.
Denne artikkelen ble først publisert i Fargemagasinet 22. mai 2025.



