Det er store forskjeller mellom de ulike gulvmaterialene, der enkelte materialtyper har falt som en stein, mens andre har hatt en solid vekst fra i fjor, på tross av en generell nedgang i markedet.
Det er laminat som har hatt den største volumnedgangen (målt i kvadratmeter), etterfulgt av klikkvinyl (ikke rigid) og lamellparkett. Ser vi derimot på den relative nedgangen, er det tynnparkett, klikkvinyl (ikke rigid) og gummibelegg som har hatt den største nedgangen.
Det er heldigvis ikke nedgang over alt. Klikkvinyl (rigid), herdet tregulv, teppefliser til prosjektmarkedet og linoleum har alle hatt solid volumvekst i første halvår, sammenlignet med fjoråret. Målt i relativ (prosentuell) vekst er det annen vinyl, klikkvinyl (rigid), herdet tregulv og linoleum, som har hatt den mest positive utviklingen fra i fjor.
Fortsatt nedgang i byggeinvesteringene
Det er naturligvis en sammenheng mellom utviklingen i byggemarkedene og utviklingen i gulvmarkedet. I 2023 falt produksjonsverdien for bygg med 7,7 prosent, og våre prognoser for inneværende år tilsier et ytterligere fall på mer enn 4 prosent. En slik utvikling bidrar naturligvis til utfordrende tider for gulvaktørene (også). Utviklingen er mest negativ for nybygg, der boligmarkedet i særdeleshet har hatt en stor nedgang.
Det er lys i enden av tunellen
Selv om det for øyeblikket kan være mørkt og utfordrende for mange, er det lys i tunellen! Med utsikter til et lavere rentenivå, og styrket kronekurs, kan vi håpe på et bedre marked i 2025.
Vi forventer tosifret prosentvis vekst i nybyggmarkedene, samt en positiv utvikling for ROT-arbeidene i takt med at husholdningene også får mer å rutte med.
Vi kan oppsummere med en følgende «værmelding» for gulvmarkedet:
Fortsatt noen lave tåkeskyer, men det gjelder å holde ut – for snart letter skydekket!
Dette innlegget ble først publisert i Fargemagasinet 30. september 2024.