115
arrow icon
arrow icon
arrow icon
arrow icon

Teknologi og bærekraft i boligen – hva tenker forbrukerne nå?

I en tid der teknologi og bærekraft står sentralt i samfunnsutviklingen, er det viktig å forstå forbrukernes perspektiver. I desember lanserer vi en rapport som kombinerer disse temaene og gir innsikt i hva forbrukerne ønsker og forventer i dagens boligmarked.

Av Andreas Brand, Prognosesenteret AS caret down icon caret down icon

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Betina Stefansen

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Ingrid Mjøs

Ingrid Testkonto

Ingrid Engesæter

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Marte Herje Strømme

Martin Armand Tavanger

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Peder Bjørnseth Hansen

Prognosesenteret

Sonja Huang

Sverre Bech-Sørensen

Prognosesenteret

26. november 2024
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241121125102951.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241121125102951.jpg
keyboard left icon
keyboard right icon
0

I Prognosesenteret har vi i flere år kartlagt holdninger til teknologi i boligen og bærekraftige løsninger. Nå gjennomfører vi en ny undersøkelse for å få et dypere innblikk i utviklingen.

Teknologi i boligen – fra «kjekt å ha» til nødvendighet?

Tidligere undersøkelser har avdekket en gradvis endring i hvordan smarthusløsninger oppfattes. I 2019 anså de fleste forbrukere slike løsninger som «kjekt å ha» – noe som bidro til komfort og underholdning, men uten å tilby konkrete økonomiske eller miljømessige fordeler.

Resultatene fra 2023 viste tegn på at dette bildet var i endring. Forbrukerne ønsket i større grad teknologi som kunne gi økonomiske besparelser og bedre energieffektivitet. Samtidig så vi en tendens til økende betalingsvilje for smarthusløsninger, særlig blant yngre forbrukere.

I dagens økonomiske situasjon, med økte levekostnader for husholdningene, kan slike teknologiske løsninger bli mer relevante. Mange ser nå etter måter å redusere kostnader og øke energieffektiviteten i hjemmet. Vår kommende undersøkelse vil vi derfor fokusere på om denne utviklingen fortsetter, og hvordan forbrukerne prioriterer teknologiske investeringer i en tid med stramme økonomiske rammer.

Bærekraft – fra utfordring til mulighet

Siden vi lanserte vår første bærekraftsundersøkelse i 2019, har vi sett at mange forbrukere opplever det som utfordrende å vurdere bærekraft knyttet til boliger og produkter. I 2021 gjennomførte vi en oppfølgende undersøkelse som viste at 60 % fortsatt syntes det var vanskelig å avgjøre om en bolig var bærekraftig. I tillegg var kjennskapen til miljøsertifiseringer svært lav, noe som understreker behovet for bedre kommunikasjon og informasjon fra bedrifter, spesielt i BAE-sektoren.

Likevel har vi sett en positiv trend: Mange forbrukere er villige til å endre hverdagsvaner for å leve mer bærekraftig. Dette gjelder særlig yngre forbrukere, som også viser større bekymring for klimaendringer.

I vår kommende undersøkelse, som publiseres i midten av desember, vil vi knytte teknologi i boligen og bærekraft sammen for å gi en helhetlig forståelse av hva forbrukerne ønsker og forventer i dagens marked.


Vil du vite mer?

Ta kontakt med produktsjef Andreas Brand for mer informasjon om undersøkelsen eller hvordan du kan bruke forbrukerinnsikt til å styrke din virksomhet.

2355
TrueFalsec-13
center 0 TrueFalsec-13
left -1 TrueFalsec-13
TrueFalsec-13
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
Les også