Hvordan handler vi byggevarene?

Majoriteten av norske husholdninger handler byggevarene i fysiske butikker. Særlig er det verktøy, garderobeskap, maling og beis vi i størst grad reiser til fysiske butikker for å handle.

Av Kåre Elnan

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Henriette Tomassen

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Kjell Senneset

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Veronica Strøm

Prognosesenteret

9. november 2020
Av Kåre Elnan

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Henriette Tomassen

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Kjell Senneset

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Prognosesenteret

Sverre Bech-Sørensen

Veronica Strøm

Prognosesenteret

9. november 2020
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20201109144355374.jpg?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20201109144355374.jpg?maxwidth=2000
shutterstock_403530016.jpg shutterstock_403530016.jpg
0

I forbindelse med at korona-pandemien rullet inn over landet, var det mange husholdninger som benyttet tiden til å pusse opp i egen bolig. Nå øker dessverre smittetallene på nytt, og kanskje leder dette til at enda flere planlegger nye oppussingsprosjekter i egne boliger? I denne sammenhengen kan det være interessant å se nærmere på hvor vi handler de produktene vi benytter til oppussing.

Majoriteten av norske husholdninger handler byggevarene i fysiske butikker. Hele 64 % av de som pusset opp innvendig handlet produktene i fysiske butikker, mens nesten en fjerdedel handlet via håndverker. Tilsvarende tall for de som pusset opp utvendig var henholdsvis 59 % i fysiske butikker og 27 % via håndverker.

Det viser seg å være ganske store forskjeller mellom produktområdene når det gjelder kjøpested, der verktøy og garderobeskap ligger på topp for handel i fysiske butikker når det gjelder produktene vi benytter til innvendig oppussing. For de utvendige produktområdene er det maling og beis vi i størst grad reiser til fysiske butikker for å handle.

Vi registrerer også tydelige forskjeller mellom aldersgruppene i befolkningen når det gjelder hvordan de handler sine byggevarer. Andelen som handler på nettet er generelt lav, men høyest i de yngre aldersgruppene, mens andelen som handler via håndverker øker med stigende alder.

Neste uke ser vi på i hvilke butikker vi handler byggevarer

1428
b-0TrueFalse
left -1 b-0TrueFalse
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170901050109146.png #FFFFFF