I forbindelse med at korona-pandemien rullet inn over landet, var det mange husholdninger som benyttet tiden til å pusse opp i egen bolig. Nå øker dessverre smittetallene på nytt, og kanskje leder dette til at enda flere planlegger nye oppussingsprosjekter i egne boliger? I denne sammenhengen kan det være interessant å se nærmere på hvor vi handler de produktene vi benytter til oppussing.
Majoriteten av norske husholdninger handler byggevarene i fysiske butikker. Hele 64 % av de som pusset opp innvendig handlet produktene i fysiske butikker, mens nesten en fjerdedel handlet via håndverker. Tilsvarende tall for de som pusset opp utvendig var henholdsvis 59 % i fysiske butikker og 27 % via håndverker.
Det viser seg å være ganske store forskjeller mellom produktområdene når det gjelder kjøpested, der verktøy og garderobeskap ligger på topp for handel i fysiske butikker når det gjelder produktene vi benytter til innvendig oppussing. For de utvendige produktområdene er det maling og beis vi i størst grad reiser til fysiske butikker for å handle.
Vi registrerer også tydelige forskjeller mellom aldersgruppene i befolkningen når det gjelder hvordan de handler sine byggevarer. Andelen som handler på nettet er generelt lav, men høyest i de yngre aldersgruppene, mens andelen som handler via håndverker øker med stigende alder.