Vi har tidligere sett at om lag 6 av 10 husholdninger som pusser opp boligen, handler produktene de skal benytte i fysiske butikker. Men hva betyr egentlig fysiske butikker?
Det er byggevarehandelen som dominerer handelen i fysiske butikker, både når det gjelder innvendige og utvendige oppussingsarbeider. Ser vi på dem som faktisk handlet i fysiske butikker var det 46 % av de som pusset opp innvendig, og 73 % av de som pusset opp utvendig, som handlet i byggevarehus, mens henholdsvis 21 % og 13 % oppga at de handlet i spesialforretninger. Direktehandel fra produsenter, «alt-mulig-butikker», til dels IKEA, er eksempler på andre butikktyper forbrukerne handler produkter til oppussing av egen bolig i.
Det kan i denne sammenhengen være interessant å merke seg at det er tydelige forskjeller mellom hvordan man bor og hvilke typer butikker man handler i. De som bor i byene handler i størst grad produkter til oppussing i spesialforretninger, mens de som bor på landsbygda, i mer rurale områder, i størst grad handler i byggevarehus.