Det enkle svaret og årsaken er at dine kunder er viktige for din fremtid. Hele svaret er naturligvis litt mer sammensatt, og kan deles opp for å gjøre det mer oversiktlig. Dette kommer jeg mer inn på her.
Tilfredshet blant dine kunder, spesielt høy tilfredshet, er det vanskelig å sette en verdi på. Et så viktig mål for hvordan du presterer bør måles, og ikke minst bør du ha en plan for hvordan dere jobber med dette – og helst forbedrer det. Dette er logiske poenger og de fleste er enige i de, men å etterleve dette hver dag er mye vanskeligere. Spesielt vanskelig er det dersom man ikke vet hvor man står i dag, hvilke tiltak som er viktige å jobbe med eller hva som er målet for det man bør gjøre.
Her kommer en seriøs og solid undersøkelse inn. Ved å spørre kundene, i en gjennomarbeidet undersøkelse, får du svar på hvor du står og konkrete råd om hva dere bør prioritere. De konkrete rådene og anbefalingene bør benyttes til å gjøre justeringer i det daglige arbeidet.
Resultatet for deg er mer tilfredse kunder. Dette skjer ikke over natten, og det krever fokus fra hele organisasjonen – over tid. Bonusene for dere, ved å stadig forbedre dere, er utallige. Dette gir også god avkastning i andre deler av bedriften. Jeg kommer tilbake til noen eksempler på dette.
Formålet med KTI-undersøkelser
Ved å gjennomføre KTI-undersøkelser og man benytter funnene til å forbedre seg, får man nytte og en rekke positive utfall utover disse 5 punktene:
- Du får karakter på virksomheten, helheten og de ulike delene.
- Sammenhengen mellom virksomheten og KTI kartlegges.
- Dere kan sammenligne dere mot andre aktører og bransjer.
- Du får konkret grunnlag for fremtidige målsettinger.
- Resultatet er tiltaksrelevant og viktig for ditt forbedringsarbeid.