Kari og Ola Nordmann har aldri før handlet for så mye som vi gjorde i august, men måten vi handler varer på har endret seg. Vi handler fremdeles mest i fysiske butikker, men netthandelen forventes å øke i årene fremover.
Bjørn H. Nygaard, nordisk leder forbrukerinnsikt, gir oss status og veien videre.
Hvem sliter mest?
– Den fysiske handelen forventes å gå mest tilbake innen Klær, Ur, optikk & gull, Helse og velvære samt Sport og fritid. Dette er en fortsettelse av det bildet vi har sett over mange år. Det er disse bransjene som har hatt mest netthandel, sammen med elektro, forteller Bjørn H. Nygaard.
Taperen i år?
– Klesbutikkene er de som har fått det største tilbakeslaget av korona. Klessalget er nok mye motivert av at folk møter hverandre og viser seg frem – mer eller mindre bevisst. Motepresset er på den sosiale arenaen: på jobben, skolen og ute på byen, sier han.
Netthandelen sammenlignet med i fjor?
– Sammenlignet med 2019, har det vært 40 % økning i netthandel fra måned til måned under korona. Dette er en konsekvens av at muligheten til å handle i fysiske butikker ble helt borte, og siden mer emosjonelt vanskelig. Det store spørsmålet er om netthandelen kommer til å sette seg på dette nivået, eller om fysisk handel kommer til å styrke seg igjen, svarer nordisk leder forbrukerinnsikt.
– Nå har nemlig den fysiske handelen tatt seg opp. For august er det flere kjøpesentre som har høyere omsetning enn i august 2019 – dette skyldes at folk har samlet opp behov og penger. Muligheten for svenskehandel og shopping i utlandet generelt er så å si borte, dermed havner også disse pengene i norske kassaapparater, legger han til.
Nye rekrutter
– Ut ifra en forbrukerundersøkelse foretatt i august, tyder den på at vi er litt på vei tilbake til normalen. Folk ser for seg å handle mer på nett enn de har gjort, men ikke i det tempoet som tallene fra mars og frem til nå tyder på. Men folk har innsett at det funker å kjøpe ting på nett – korona har rekruttert mange nye netthandlere, forteller Nygaard.
– Vi satte en prognose som viser at netthandel og fysisk handel er like store i 2050, og med det som har skjedd nå, tror vi at dette kan skje mye raskere – mellom 2030 og 2040, avslutter Bjørn H. Nygaard.