115

Deling

I flere av våre Future Living-undersøkelser har vi prøvd å kartlegge hvilke synspunkter befolkningen har til deling og bruk av fellesarealer.

av Andreas Brand

Adrian Ekelund

Agnete Hexeberg Hovden

Andreas Brand

Bibbi Malterud

Bjørn

Bjornerik

Bjørn-Erik Øye

BjornH

Carl Christian Mathiesen

Christian Mjønes

David Lund

Erik H

Eva Leszczynski

Heidi Bjørneng

Henriette Tomassen

Ingrid Mjøs

Janne Clausen

Joakim Amundsen

Kåre Elnan

Karl Erik Thorjussen

Kjell Senneset

Nejra Macic

Ola Noss

Øystein Krogsrund

Prognosesenteret

Sara Midtgaard

Sverre Bech-Sørensen

Veronica Strøm

Prognosesenteret

10. mars 2022
SWITCH SECTION
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20220310103238946.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20220310103238946.jpg?maxwidth=900
100
0

«I befolkningen er det flere som er spontant negative enn positive når det gjelder å dele rom og fasiliteter med andre.»


I rapporten Boform fra 2020 «tok vi tempen» på Norge gjennom å spørre forbrukere boende i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger/Sandnes om deres holdninger til å dele rom og fasiliteter med andre, hvem delte boformer kan passe for og hvor godt de kjente til begrepet Co-living.

Resultatet viste oss at kjennskapen til Co-living-begrepet og delte bokonsepter generelt var relativt lav. Kjennskapen varierte – ikke helt overraskende – mellom ulike aldersgrupper, der forbrukere i aldersgruppen 25–44 år hadde høyest kjennskap.

Holdninger

Når det gjelder holdninger til å dele rom og fasiliteter med andre, så vi at det var flere som var spontant negative enn positive. 45 % av forbrukerne svarte at de var negativt innstilt til å dele, mens 18 % svarte at de var positivt innstilt. 30 % var verken positivt eller negativt innstilt, og 7 % svarte at de var usikre. Holdningene varierte også her mellom ulike grupper, der de unge, og da spesielt unge enslige, var mer positivt innstilt enn øvrige grupper.

Vi så også tendenser som pekte mot at godt voksne enslige kunne være mer mottagelige for slike konsepter, noe vi undersøkte videre i rapporten Eldrebølgen, hvor vi rettet oss mot forbrukere i aldersgruppen 60+.

De eldre

Rapporten om Eldrebølgen viste oss blant annet at denne gruppen var mer positivt innstilt til å dele innvendige fellesarealer enn utvendige fellesarealer.

1543
Falseb-0

17 % av befolkningen over 60 år svarte at de var positivt innstilt til å dele innvendige fellesarealer, mens over halvparten (54 %) var negativt innstilt. Når det gjaldt utvendige fellesarealer, svarte en tredjedel at de var positivt innstilt, mens «bare» 27 % var spontant negative.

283
false
Falseb-0
0

Et annet interessant aspekt ved den eldre målgruppen, er dette med hvilke naboer som foretrekkes. Vi så at det var omtrent like mange som foretrakk naboer i samme livsfase som seg selv, som andelen som foretrakk en variasjon av forskjellige mennesker.

Setter vi dette resultatet i relasjon til de dybdeintervjuer som ble gjennomført og tidligere undersøkelser, som den om Boform, ser det ut til at denne målgruppen er mer åpen for et naboskap som består av en variasjon av mennesker enn det personer i yngre aldersgrupper er.


«Ifølge forbrukerne er det viktig at rom og fasiliteter som deles med andre bidrar til økt sosial interaksjon, trygghet og fysisk aktivitet.»

Rom for deling

Når det gjelder rom og fasiliteter som skal deles med andre, har vi gjennom de undersøkelser vi gjort sett at det er viktig at disse bidrar til økt sosial interaksjon og trygghet, men også økt fysisk aktivitet. Vi har for eksempel sett at treningsrom ofte havner på topp når vi spør om hvilke rom/arealer man kan tenkte seg å dele.

Men vi vet fortsatt ganske lite om hvordan forbrukerne prioriterer når det gjelder ulike typer fellesarealer, både innvendige og utvendige. Hva mener egentlig beboere og potensielle beboere at et fellesareal skal brukes til?

Dette skal vi prøve å besvare i de to neste Future Living-undersøkelsene, der vi, ved å bruke en litt annen metode enn vanlig, kartlegger befolkningens preferanser når det gjelder innvendige og utvendige fellesarealer.


Ønsker du å vite mer om rapporten og Future Living?

Kontakt produktsjef Andreas Brand: ab@prognosesenteret.no

1632
Falseb-0
left -1 Falseb-0
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20241002103841076.png #FFFFFF
Les også